::KAWAN2 KITA::

February 27, 2008

:: IMBACK! ::

Assalamualaikum....
aku kembali dengan semangat baru....
ape kabar korang yg setia masuk 'umah' aku ni walopon tuan ghumah nyer jarang2 sekali ade.... kekekkekeke...
takpe.. aku tak cop korang mencurik...
korang nak curik ape dlm 'umah' aku ni.. curik jer lah... kekkekeke...
bukan nyer ade barang berharga pon...
korang sume sehat??
aku nak update cite ape eh?
hah? ape? cite pasal aku?
tak yah la ehh... cite pasal aku ni, 1001 mlm bercerita sampai montah darah pon korang tetap tak faham... ekkekekkekek.. jgn marah eh!

Korang! baru2 ni kan.. aku dpt satu cite pasal sorang sahabat alam maya aku...
aku igt agenda penipuan dlm dunia cyber ni hanya di monopoli oleh budak2 belasan umo jer! ghope ghope nyer, mak org yg dah berumo 30++ plus pon leh terjebak dgn kancah pembohongan cyber neh... isk isk isk sedih tul laa!!!
Bab2 meriak pasal rete bende tu tak kesah lah kan... kalo betul dia org kaya, biarlah si luncai terjun dgn labu labu nya... Tapi bila menipu bab hidup mati ni, terlalu lah sensitif sgt isu tu...
Hopefully... sahabat yang dimaksudkan itu berubahlah... kawan2 yang dikenali dlm internet mmg akan digelar sahabat cyber. Tapi, bila dah berjumpa... berkenalan antara satu sama lain... kenal family... anak-anak masing² pon dah mesra... tidak lagi akan digelar sahabat cyber... Tak perlu lagi nak menipu diri sendiri atau orang lain... terima diri kawan² seadanya... mengakulah kekurangan diri seadanya... Tak perlu lagi nak meng"created" satu cerita hanya semata-mata untuk menarik perhatian...
tak perlu.. tak perlu... kami terima kamu seadanya wahai sahabat...

--------------------------------------------------------
FINGER NOTE! hurmmm...

February 13, 2008

..::.. ASAL USUL VALENTINE ..::..

i. Valentine’s Day bmula semass pmerintahn empyr Rom iaitu dgn mnetpkn 14 Februari sbg hari cuti bg org Kuno, ratu kpd dewa2 & dewi2 Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bmulanya Pesta Lupercalia iaitu prayaan trdisi bg msyrkt Rom di mana pd mlm pesta tsebut, nama2 gadis Rom dtulis di atas kertas & dimasukkn ke dlm bekas. Setiap pmuda akn mcabut nama di dlm bekas itu & nama y tpilih akn mjd psangnnya di spnjng pesta blngsung..

ii. Pd 14 Februari 270 Masihi, St.Valentine dibunuh krn ptelingkhnnya dgn Raja Romawi y diperinth oleh Raja Claudius II (268-270M). Pd wak2 itu
Raja Claudius telah mbatalkan smua pkahwinn & ptunangn krn Rom byk tlibat di dlm pperangn. Mnyedari hkikat itu, St. Valentine & St. Marius telah
mngahwinkn org2 Kristian dgn psangn mrk secara rahsia. Akibat pbuatn
tsebut, St.Valentine telah ditangkap & diheret, y akhirnya dihukum belantan
shingga mati serta dipenggal kepalanya pd 14 Februari dlm thn 270 Masihi. Bagi mperingatinya sbg simbol ketabahn, keberanian & kepasrahn dlm mnghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijdkn sbg hari mperingati kmatian St.Valentine sbg upacara keagamaan..

iii. Valentine’s Day diambil drpd nama seorg paderi y paling bpengaruh pd zmn pmerintahn Ratu Isabella dr Sepanyol iaitu St.Valentine y status kduduknnya adlh di tempt ke-2 ttinggi slps Pope. Apbla St.Valentine mnyatakn hsrt utk bkhwin dgn psangnnya dr pngamal protestan swak2 kerjaan Sepanyol bjaya mnumpaskn kerjaan Islam, timbul kgemparn rkyt Cordova krn St.Valentine mrupakn seorg Paderi Katolik y tidak boleh bkhwin dgn pngamal Protestan, lebih2 lg paderi smemangnya tidak boleh bkhwin. Tindakan St.Valentine y mngambil kputusn bkhwin dgn psangnnya itu telah mnimbulkn rasa murka Ratu Isabella, lalu mmenjaraknnya buat smentara wktu. Ratu mnetapkn 14 Februari sbg Hari Kekasih utk St. Valentine sndiri..


ermm..artikel nie just tok renungn korg..lgpn hari2 pn bley jd ari kkasih pe..ari tok bkasih syg xsemestinya ngn pasangn kite jew..dlm Islam pn de 3
katogeri kasih :
(1)kasih Pencipta (Allah swt)kpd hamba-Nya
(2)kasih hamba-Nya kpd Pencipta dan
(3)kasih mahkluk sesama mahkluk..
xsmestinya kite tggu 14 february kn??lgpn sej valentine’s day xde dlm sej
Islam bcoz amalan, budaya n hasrat prayaan nie de unsur-unsur kristian y
bcanggah ngan agama kite..dlm Islam pn xde hari ttentu tok meraikan kekasih @ bkasih syg..lgpn Islam sgt menitikberatkan soal kasih syg dan
setiap hari di dlm Islam adalah hari kasih syg..Islam menolak konsep kasih
syg y tkndung dlm valentine’s day sbb de unsur-unsur ritual keagamaan y
diamalkan oleh kristian y boleh menggugat akidah Islam..so sekiranya
korang bhasrat tok beri hadiah kpd seseorang pd 14 february nnt
bersempena ngan hari valentine,rasenye perbuatan 2 seolah-olah meraikan
konsep yang dibawa oleh valentine’s day kan????

....berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa:....Sesiapa Yang
Melakukan Perbuatan Yang Menyerupai Sesuatu Kaum Itu, Maka Ia Turut
Termasuk Bersama Golongan Tersebut''....

Nabi telah menegah kita daripada meniru budaya Yahudi & Nasrani dengan
sabdanya yang bermaksud.."Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak..

---------------------------------------------------------------
FINGER NOTE!..::ape pon renung-renungkanlah dan selamat beramal..

::K.A.M.I::